FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

lördag 15 maj 2010

Vikten av en komplimang

Imorgon är det fyra veckor sedan jag inledde min Cambridgeresa. Under den här tiden har jag lyckats gå ner mer än tio kilo, krympt mer än en decimeter runt midjan och har två storlekar mindre i kläder. Fantastiskt!

Min sambo är min största supporter; varje dag får jag uppmuntrande ord om hur duktig jag är och hur fin han tycker att jag är. Spontana små ord som får mig att vilja fortsätta på min utstakade viktminskningsväg.

I och med att jag har ett sådant fint stöd hemifrån kan det kanske tyckas vara girigt och självcentrerat att önska det även från andra håll. Jag tänker på en träff med en vän som jag inte hade träffat på länge, och som mycket väl vet att jag går ner i vikt med Cambridgekuren. Ändå fick jag ingen komplimang, kommentar eller ens ett konstaterande om att det märks någon skillnad. Det gör mig lite ledsen, för hur svårt kan det vara att säga något uppmuntrande till någon som så uppenbart kämpar?

Tanken slog mig naturligtvis att det kanske inte alls syns så tydligt som jag inbillar mig. Det talar å andra sidan emot både siffrorna och spegelbilden...

Komplimanger ska komma från hjärtat, förstås. Men jag tror att världen skulle bli en lite gladare plats om vi spred några fler vänliga ord omkring oss om dagarna. Det är ju så enkelt!

2 kommentarer:

  1. Angående komplimanger, jag tror visst att det syns, men det kan finnas många orsaker till att du inte får de komplimanger du är värd att få. Det enda jag faktiskt vet är att det har inte ett dugg med dig att göra alls, utan med kompisen.

    Härligt att du har så fin support av din sambo. Det är ju ändå det viktigaste.
    Med risk för att verka skitgammal så skulle jag önska mig den supporten av min äkta make. Men icke. Han har inte kommenterat mina totalt kanske -13 kg nu (sedan nyår)förutom: ska du äta eller inte? Därför har jag bestämt mig för att detta är för mig, min grej och jag är värd att ha en perfekt kropp och perfekt hälsa, ja jag är t o m skyldig min kropp det så som den ställt upp för mig, låtit mig få bära två barn etc. Så jag väljer att tänka att min make säkert har sina skäl att inte supporta mig i detta på ett öppet sätt. Jag väljer dessa ord istället:
    "Allt motstånd för att få min perfekta kropp är nu som bortblåst. Allt jag gör skapar energi, styrka och smidighet till min kropp."

    Jag har mål precis som du att inte bara gå ner i vikt utan också träna mig till en superstark kropp. Glöm ej att säga till din spegelbild varje dag att du är vacker. Den känslan kommer att synas - jag lovar./A

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket klokt citat! Du har så rätt, som alltid. Visst är det trevligt med komplimanger, men styrkan ska ju komma inifrån oss själva - det är då vi klarar det. Alla människor är olika såklart, och jag tror precis som du att det finns skäl som vi inte känner till. Det finns ju så mycket mer än ord också.

    Tack för rådet om spegelbilden. Det finns inget vackrare än människor med stark självkänsla. Jag ska verkligen jobba med den biten också.

    SvaraRadera