FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

onsdag 20 april 2011

VÄGNING (efter 1 vecka)

Idag fick jag en smärre chock! I ren självbevarelsedrift (för att slippa bli besviken) hade jag rätt låga förväntningar på dagens vägning. Cirka 86-87 kilo hade jag siktat på. Så resultatet kom som en helt underbar överraskning:

Start: 12 april 2011
Vikt: 89,5 kg
BMI: 28,9
Midjemått: 98 cm

Vägning 20 april (efter 1 vecka med Slanka)
Vikt: 84,0 kg (-5,5 kg)
BMI: 27,1 (-1,8)
Midjemått: 95 cm (-3 cm)

Nio kilo till målet nu, M! Du grejar det här ju!

2 kommentarer:

  1. Grattis till fantastiska resultat! Det måste kännas underbart. Jag tror du kanske når ditt mål ännu snabbare denna gång. Och varför inte? Allt som man känner till brukar bli lättare och lättare och nu kanske det även gäller viktminskningen? Vilken underbar inledning på påskhelgen. Vad har du för strategi nu när du gjort en vecka på ren kur?

    Jag måste be lite om ursäkt att jag inte varit så aktiv på kommentarsfältet. Visserligen är jag på semester men det handlar inte om det. Jag skäms för att säga det att jag fallit in helt i gammalt beteende innan jag manifesterat det nya. Så jag! Och denna gång har jag t o m köpt kostrådgivningtimmar av Anna så att det ska gå ännu bättre. Jag mår så dåligt med tanke på att jag satt upp mål som jag inte kunnat hålla och jag ska på vägning tisdag efter påsk. Jag har verkligen ett felaktigt ätbeteende.

    Vad jag funderar mycket på är att jag inte riktigt har ett satt ett mål som jag kan visualisera ännu. Jag har svårt att se mig som smal. Jag har många års felaktig ätbeteende och har som många av oss överviktiga använt maten som en livlina. Visst är det i huvudet förändringen måste ske men jag vet inte riktigt hur jag ska komma dit och stanna där. Jobbar med dessa funderingar just nu.

    Jag läser alla dina inlägg och återkommer snart med en vettig strategi för mig. Detta är ju inte hållbart och jag vill återta den smala känslan jag hade i somras. Mycket handlar om att bara göra tror jag och inte tänka så mycket, men framförallt att ha en tydlig målbild. Under dagen ska jag har kommit fram till en målbild som jag kan starta med.

    Njut nu av dagen! Kram A

    SvaraRadera
  2. Vad jag har tänkt mycket på dig de senaste dagarna! Det är inte alls svårt för mig att sätta mig in i din situation. Jag förstår verkligen att det har varit svårt att "bara köra" när du är på semester och dessutom ännu inte riktigt har hittat drivet. Jag tycker ändå att det är en positiv indikator att du vill kika in här och att du funderar på hur du ska komma vidare. Du kommer att omvända ditt beteende och fixa det här galant - bara du får en liten push i rätt riktning.

    Jag kommer ihåg när du hade varit i Paris och avslutade resan med att dricka shakes. Så stark och duktig du var då! Och de svarta jeansen du strävade efter att komma i satt ju som en smäck till slut! Du har styrkan och viljan! Det är bara redskapen vi måste finslipa lite.

    Därför är det jättebra att fokusera på Målbilden. Hur vill du att det ska kännas? Vilka kläder vill du ha på dig? Har du något tillfälle framöver som du kan ta sikte på och ha som delmål?

    Jag vet att jag tidigare har skrivit att jag hela tiden "hade en tydlig målbild" förra året, men när jag tänker efter var min ganska suddig! Jag såg en tjej med snygga kläder, smal siluett, men kanske inte riktigt med mitt huvud på! :) Det ÄR svårt att föreställa sig själv smal, men med VLCD-metoden får man se det med egna ögon till slut! ;)

    Jag fick faktiskt en aha-upplevelse imorse. Min tomma Slanka-kartong stod på diskbänken och då tänkte jag: "Den här har jag 'ätit upp' och gått ner jättemycket i vikt. Äter jag tre-fyra sådana kartonger till blir jag ju SMAL!"

    En (halv)tydlig målbild, ett par delmål, en strategi för att stå emot frestelser och "käka upp kartongerna", svårare än behöver vi inte göra det. Och ovanpå det god hjälp från Anna!

    Och framförallt: på HEMMAPLAN! På tisdag börjar en ny fas. Din vecka var en generalrepetition inför ännu en succévår, A! Vi har ju lärt oss att varje litet snedsteg är ett sätt att lära oss om hur vi funkar - och så använder vi det som något positivt!

    Jag stöttar dig! Vi gör det här tillsammans!

    Hörs senare!

    Kram!

    SvaraRadera