FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

onsdag 26 maj 2010

Dag 3, sjätte veckan

Idag har jag varit långt ifrån produktiv. Jag har känt mig orkeslös, nedstämd och irriterad. Men så är det den tredje dagen också. En får liksom räkna med det.

Jag grämer mig fortfarande lite över mitt nollresultat. Eller rättare sagt: resultatet är jag nöjd med, men jag funderar över fortsättningen. Jag inser nämligen att det kommer att ta rätt lång tid att nå målvikten om jag svävar ut alltför mycket kommande helger. Tre helger i rad har jag sociala aktiviteter inplanerade, och även om jag själv avgör vad jag stoppar i munnen kommer det att innebära en långsammare viktnedgång.

En strategi är därför på sin plats. Jag behöver de där minusresultaten: att få lite credd för det jag gör. Inför kommande helg ska jag ha en plan. Och nästa onsdag ska jag ha ett minus på vågen.

4 kommentarer:

  1. Det är rätta takter - you go girl!!! Och imorgon är en annan dag, hoppas att det känns mycket bättre.

    /Floskel-Saring

    SvaraRadera
  2. Hoppas du mår bättre idag! Och glöm inte vilka fantastiska resultat du redan har uppnått. Jag tror du har helt rätt i att ha en strategi för helgen och hålla dig till den. Säger strategin äta vad du vill så är ju det också okej.

    Jag tror att man (iallafall jag) mår extra dåligt när man inte följer sin plan oavsett vad man bestämt. Jag kan känna att jag lurar mig själv - och det har jag ju gjort länge med tanke på min övervikt. Att vara sann mot sig själv är en ärlig tanke som tål att kluras på.

    Ett beprövat sätt att nå och hålla sina mål är ju annars att använda SMARTA mål vilket finns i en mängd varianter som du säkert stött på.
    Jag använde det ibland men alltför oftast glömmer jag bort någon parameter och det gör det hela lite svårare att hålla.

    SMARTA MÅL
    S- specifikt
    M- mätbart
    A- avgränsat
    R- REALISTISKT!
    T- tidssatt
    A- annonserat (det sitsta kan du strunta i men det är rätt kul och kanske hjälper till att du "annonserar" ditt mål till vald person)

    Ang nollresultat så är det klart att det kan vara demotiverande. Men nu är det nya tider, att tänka om och nytt. Och som du säger om du haft din "gamla" livsstil hur hade vikten sett ut då? De små utmaningarna du får nu kommer att hjälpa dig att hålla din målvikt sedan det är jag övertygad om! Ha en bra dag!/A

    SvaraRadera
  3. Saring: Haha, jag ser det som en påminnelse istället för floskel! Och du hade rätt, det känns faktiskt mycket bättre idag. Jag kör på!

    A: Jag blir alltid så stärkt av dina kloka ord! I helgen blir det en SMART plan och jag ska hålla mig till den. Jag var inte riktigt beredd på en sådan här typ av utmaning, men visst är det otroligt lärorikt att kämpa sig igenom det här. Lustigt att man kan känna sig så stolt och glad ena veckan, och veckan därpå tvärtom - trots att man väger lika mycket (lite). Allt sitter ju i huvudet!

    Ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera
  4. Förstår precis hur du tänker. Jag känner själv att jag behöver se resultat för att hålla motivationen uppe. Är det sociala tillställningar där du själv kan välja maten? I så fall skulle du kunna välja mat som gör att du fortfarande stannar kvar i ketosen, då borde viktnedgången inte stanna av speciellt. Med din målvetenhet är jag säker på att du kommer hitta en plan som gör att vikten pekar neråt, trots helgerna!! Vet att du om någon fixar det :-)

    SvaraRadera