FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

tisdag 27 april 2010

Dag 9

Så var ännu en dag förbi, och jag är så tacksam över att jag fortfarande mår så bra. Allting är så enkelt just nu. Det är visserligen ingen konst att vara stark när man inte möter några motgångar, eller hur? Jag försöker därför påminna mig själv om att en svacka kan dyka upp när jag minst anar - och då gäller det att inte tappa fokus.

Det här tankesättet skiljer sig lite från hur jag har resonerat under tidigare viktminskningar. Då har jag på riktigt trott att mina dåliga vanor är som bortblåsta och att jag har ändrat mitt ätbeteende över en natt. Så fungerar det ju inte. Så även om jag nu är helt övertygad om att jag kommer att gå ner mina kilon, så tror jag inte att resan kommer att vara smärtfri eller spikrak. Vid en motgång ska jag inte lägga mig ner och gråta och tänka att "allting är förstört", utan se det som ett nödvändigt ont för att nå hela vägen fram.

Det finns nämligen inga genvägar.

5 kommentarer:

  1. Kloka ord. Det talar för en insikt och det är den som hjälper dig till beteendeförändringen - alltså kan du bara kan lyckas denna gång.
    Så länge man fortsätter att försöka har man inte misslyckats, glöm aldrig det. Därför kommer dina tidigare prövningar att ligga som grund för att du får en rakare och smidigare väg till målet.

    Good luck!/A

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att alla andra tidigare prövningar måste ha haft en mening, nu vet man precis som du säger att vägen inte kommer att vara spikrak, rätt var det är så snubblar vi på något hinder. Men den här gången så reser vi på oss och fortsätter, det är en del av resan och utmaningen. Och i mål kommer vi!

    Själv känner jag mig extremt sugen på saker för tillfället, jag tror det är för att jag vet att helgen närmar sig då jag ska göra ett avsteg, jag hoppas och tror jag kan göra det kontrollerat. Jag måste tro att det går :-)

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för era kloka och fina ord. Precis som ni säger är så lär man sig av sina erfarenheter och nu kanske man äntligen får nytta av alla de gånger man halkat i diket (inte misslyckats alltså, A!). Men jag är nog lite rädd ändå, men jag lovar att säga till mig själv (och er!) om jag är på väg i helt fel riktning. Positiva tankar är ledorden!

    Och visst kommer du att greja helgen fint, Sunkiss! Tänk på att din magsäck är i princip helt tom, så ät långsamt och NJUT bara. Skriv en liten påminnelselapp till dig själv som du har med dig, och känner du att du tappar fokus så tar du en titt på den! :) Jag tror på dig!

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    Är så sjukt sugen på mat, ost, kött ja vad som helst. Det är nu jag brukar falla ur. Men inte den här gången, får inte, får inte. På fredag ska vi ha 20 personer på lite fest här hemma så det blir mycket godsaker. Jag ska ikväll baka brownies och göra cheescake. Tänkte tillåta mig proteinet på fredag men absolut inte vin eller dessert. Hur låter det?/A

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det låter som en utmärkt plan. Du har ju sagt att din plan är att tillåta dig att äta under festliga tillfällen, och att köra ren kur däremellan. Så egentligen är det ju precis det du har tänkt dig. Men för att inte falla ur så kan det ju vara bra att undvika det som triggar igång sötsuget. Så ät lite småploch av proteinet - ost, kött osv. Då är det ju dessutom lättare att komma in i ketosen igen.

    Och vet du, du "får" men du "vill" egentligen inte, eller hur? Ät det som är gott, njut och fokusera på allt det goda du kan äta på midsommarbuffén när du är smal, stark och snygg! Se fredag som en utmaning! Du klarar det!

    SvaraRadera