FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

torsdag 22 april 2010

Dag 4

Den fjärde dagen à la Cambridge:
Nu känner de flesta sig piggare, orkar mer, behöver mindre sömn och hungern dämpas. (Vissa kan fortfarande känna sig lite matta.) Nu hämtar kroppen sin energi från sina fettdepåer (förbränner fett). Fortsätt att drick minst 3 liter vätska/dag, utöver den mängd som du blandar Cambridgekuren med.

Det är precis så som jag har känt mig idag: pigg, energisk och inte ett dugg hungrig. Det är så bakvänt på något sätt, att man kan må så bra trots det lilla, lilla näringsintaget. Samtidigt är det ju så smart uträknat allting: att utnyttja kroppens egen överlevnadsstrategi för att må bra under viktnedgången.

Under den här fasen känns det ju relativt enkelt att bara köra på. Samtidigt blir det extra viktigt att behålla fokus och att inte ta ut segern i förskott. Nu har jag tagit mig igenom de första kritiska dagarna. Nästa utmaning blir att hålla skenet uppe när nästa kritiska period kommer. För det gör den. Men tills dess tänker jag njuta av ketonernas underbara effekt på mitt humör.

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt, helt otroligt att kroppen kan må så bra ändå! Och utan massa hungerskänslor :-) Kom in i den fasen igår, men nu gäller det ändå att kämpa. Jag får ju min dos av frestelse eftersom jag lagar mat åt barnen varje dag, men kors i taket kände jag mig inte ens sugen igår. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej Mia!

    Ja, helt underbart är det! Bättre än alla världens sockerkickar, vilka ändå inte hade gett oss denna fina viktminskning.

    Vad starkt att stå emot alla frestelser! Hoppas att du slipper suget framöver också.

    Stort lycka till du också! Ska kika in på din blogg och följa din resa.

    SvaraRadera