FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

måndag 19 april 2010

Dag 1

I det lilla häftet som jag fick när jag inhandlade mina Cambridgesoppor står det vad som händer dag för dag under den första veckan på Ren Kur. Följande står om Dag 1:

Dagen brukar kännas bra, men mot kvällen kan du känna dig hungrig. Bäst dämpar du hungern med vatten. Känner du dig tung i huvudet, så kan även te/kaffe (utan socker/mjölk) hjälpa.
Viktigt, fördela vätskeintaget (minst 3 liter) jämnt över dagen.
Grattis! Du har klarat första dagen.

Faktum är att det faktiskt har gått alldeles förträffligt idag. Kakaodrycken smakade bättre än vad jag kom ihåg att den gjorde (bortsett från klumparna då) och kakao med mintsmak var rena rama After eight-njutningen. Magen verkar inte heller reagera nämnvärt på att inte få jobba med riktig mat, och den brukar brumma en hel del annars.

Nu på kvällen fick jag tyvärr sprängande huvudvärk. Ena sidan av huvudet var så tungt att jag blev tvungen att stödja det mot en kudde hela tiden. Samtidigt hör jag mig själv tacka nej till ett glas Treo, med motiveringen att det kanske påverkar inträdet i ketosen. Med några väl valda ord om min intelligens gick jag till slut ut i köket och blandade mig ett glas med en och en halv tablett. Behöver jag säga att jag mår bra nu och att jag inte märker av någon markant viktuppgång av brustabletten..?

9 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag startade också ren kur i går och vägde nästan på pricken exakt som du. Min målvikt har jag satt till 67 kg. Läste ett bra ordspråk jag vill dela med mig av:

    "tänk på vad du kan uppnå - inte vad du måste avstå".

    Den satt fint tycker jag och som kanske hjälper när det är motigt. Nu kör vi dag två!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad roligt att du har hittat hit! Vad motiverande med ännu en kämpare där ute!

    Hur lång är du? Det är så svårt det där med målvikt. Jag minns alltså inte när jag vägde 68 kg senast, utan det är nog 74-75 kg som jag trivdes med senast. Det ska bli så spännande att se hur jag ser på målvikten då jag närmar mig.

    Lycka till! Halvvägs på andra dagen nu.

    SvaraRadera
  3. Glömde säga att ordspråket är något jag definitvt kommer att bära med mig genom det här. Tack!

    SvaraRadera
  4. Hej igen!

    Jag är 1.74 lång och vägde ca 70 för 11 år sedan. Nu var jag på 90.4 i går morse. Jag är lite äldre än du - fyller 44 på lördag men känner mig inte äldre än 35 i alla fall. Så därför bör min kropp matcha min yngre "ålder".

    Har kört CB flera gånger tidigare men alltid avbrutit efter någon vecka, utom första gången då jag gick ner 11 kg på 5 veckor. Och då var min startvikt 83...

    Har kört LCHF sedan 1/1 2010 och gått ner ca 8 kg men det har gått långsamt tycker jag. Min kompis snittar 1 kg per vecka med lchf och vi har satt upp ett mål att gå ner 25 kg på 25 veckor, dvs till midsommar. Då måste jag testa något annat för jag ligger som sagt en del efter. Vägrar vara fet på båten i sommar!

    Min strategi nu är att köra ren kur alla dagar utom när det är fest vilket kommer att ske då och då fram till midsommar. Genom att på förväg tillåta mig detta hoppas jag att inte falla ur helt och hållet. Det är svårt att köra ren kur i 10 veckor tex.

    Jag mår för övrigt ganska så dåligt när jag kurar - fryser, är hungrig, svag och framförallt noll tålamod, även efter flera veckor. Jag har aldrig fått den sk kicken eller piggheten som alla talar om.

    Men jag försöker tänka annorlunda den här gången. Jag är värd att faktiskt vara smal och snygg. Så det får kosta lite för det är ändå en kort period.

    Så nog om mig, nu blir jag lite nyfiken på hur lång du är över havet?

    /A

    SvaraRadera
  5. Hej igen A!

    Vad motiverande för dig att du och din kompis har Midsommarmålet. Det är ju det som är så fantastiskt med Ck att du skulle kunna gå om och förbi henne redan innan dess. Dessutom måste det kännas bra att veta att du har klarat det förut. 11 kg på 5 veckor låter helt fantastiskt! Att du vägde mindre då hoppas jag betyder att det kommer att gå minst lika bra för dig/oss den här gången.

    Vilken spännande strategi du har! För mig skulle det nog mer stjälpa än hjälpa då jag ofta faller ur efter just en fest, resa eller semester. Å andra sidan har du rätt när du skriver att det är svårt att avstå från allt i 10 veckor till exempel. Därför har jag bestämt mig för att köra ren kur i fyra veckor och sedan trappa upp någon vecka eller två, för att sedan ta några kilon till innan jag ska gå över till "vanlig" hälsosam mat. Väl där hoppas jag att övervikten är borta och att jag då inte ska falla tillbaka i gamla vanor av just den anledningen. Å andra sidan skulle din strategi göra att man kunde vara social på ett helt annat sätt. Jag har både dop, möhippor och födelsedagar som hopar sig i maj, och då sitter man där med kurrande mage och klunkar vatten. Som sagt, så är det nog det enda sättet för mig just nu. I början i alla fall.

    Vad tråkigt att du aldrig känner att du hamnar i ketosen. Läste någonstans att det är vanligare än vad man tror och då förstår jag verlkigen att det är tungt att fortsätta mer än en vecka. Jag håller tummarna för att du hamnar i ketos denna gång. Annars är jag övertygad om att du kommer att komma långt med sin starka inställning.

    Jag är 1.76 m, så jag är lite längre än du. Min sambo och jag är också båtfolk, så jag har faktiskt även jag en bild av mig själv som smal och snygg ute på havet.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Godmorgon!
    3:e dagen idag, ska ju vara den värsta. Startade med pilates och bytte sedan däck på bilen! Sedan fick jag min första shake och den satt fint. Så det rullar på och jag hoppas dagen går fort idag. Jag ska in till Odenplan och köpa påsar, tänkte ta två paket på en gång - är inte alltför ofta inne i stan.

    Blev lite fnittrig av att jag skulle kunna toppa min kompis i viktnedgång, har inte ens tänkt den tanken. Sjukt motiverande!

    Eftersom jag testat CB ett antal gånger och det enda som faktiskt ändå funkat över tid så vet jag av erfarenhet att om jag förbjuder mig något blir det alltför åtråvärt. Därav min nya strategi att jag ska tillåta mig när det är fest. Som jag funkar kommer det innebära att jag kommer att äta vid något tillfälle, men också att jag kommer att avstå för att få känna mig extra duktig!

    Apropå båtsommar, skulle man kunna våga införskaffa ett par snygga seglarshorts i storlek 38 redan nu?

    Jag säger som min tränare säger: Gör dig en bra dag!/A

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Vilken produktiv morgon! Hemligheten är ju att hålla sig ordentligt sysselsatt och att inte känna efter så mycket. Det felet har ju jag gjort idag... Tagit det lugnt OCH känt efter. Borde ha gjort som din tränare föreslår. Får väl göra mig en bra kväll istället!

    Och det är klart att du kommer svischa förbi din kompis på vägen mot målet. Härligt!

    Du har verkligen en poäng i att det är svårt att förbjuda något, eftersom det istället nästan blir oemotståndligt. Så har det blivit de flesta gångerna jag har försökt att gå ner i vikt - avstå en tid, sedan i princip frossa i det jag har varit sugen på. Nä, det gäller att ha huvudet med sig hela tiden. Vill ju inte hamna här igen.

    Seglarshorts i storlek 38 är väl en alldeles utmärkt motivationshöjare! Lägg de väl synligt hemma så att du ser dem varje dag, så ska du se att du kommer i dem inom kort. Klart att du ska köpa det. Du grejar ju det här!

    Jag har en hel sommargarderob med fina klänningar som jag bara drömmer om att kunna använda. Ska nog följa mitt eget tips och hänga någon utanpå garderobsdörren.

    Mot sommaren!

    SvaraRadera
  8. Hej! Hur gick 3:e dagen för dig? Själv mådde jag mot förmodan riktigt bra. Nu borde vi vara inne i fettförbränning eller hur?
    Har tagit en kort promenad i det kyliga vädret 2,8 grader, aprilväder, det var skönt.
    Låt fettet förbrännas!/A

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Yes, nu är vi nog inne i fettförbränningen! Det känns så skönt att ha lagt de första dagarna bakom sig.

    Vet inte om du läser mina inlägg, men gårdagen var verkligen hemsk. Var svag och hade feberfrossa. Otäckt! Idag är det precis tvärtom, mår väldigt bra. det svänger ordentligt med andra ord. Som vädret då!

    Kör på!

    SvaraRadera