FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

måndag 7 juni 2010

Uppdatering från Ren Kur-träsket

Än så länge går det bra och jag är glad att jag satte ner foten och bestämde mig för att fortsätta kämpa. Man har ju som bekant inte misslyckats förrän man ger upp, och det är det sista jag tänker göra. Med många andra lyckade Cambridge-utmaningar i bagaget vet jag att jag är stark och att jag klarar det här också. Det gäller bara att orka stå emot och att tänka längre än den tillfälliga njutningen.

Tyvärr får ju ett sådant oplanerat ätande, som jag visade prov på, större konsekvenser när man kör VLCD. Ramen man ska hålla sig inom är så smal att nästan ett litet tuggummi kan ge upphov till dåligt samvete. Därför är det också lätt att ge vika för allt-eller-inget-tänket, eftersom man ändå tycker att man har en svag karaktär och dålig självdisciplin. Hade jag redan varit smal och tränat och ätit hälsosamt regelbundet hade jag troligtvis inte alls grämt mig över helgens matintag. Ett extra träningspass, kanske. Allt blir helt enkelt mycket tydligare när man går på en pulverkur.

Jag resonerar därför som så, att eftersom framtiden kommer att innehålla flera likartade situationer måste jag träna mig i att hantera dem. Annars kommer jag att så småningom vara tillbaka där jag startade. Vara överviktig.

Så vad gör det då om det nu tar några dagar extra innan jag når målvikten, om jag sedan förblir normalviktig i resten av mitt liv?

2 kommentarer:

  1. Bravo! Jag följer med spänning ditt resonemang. Du fick lite utmaningar i form av att halka av den utstakade vägen, men det kanske var en lagom prövning som gav dig möjlighet att se hur det fungerar för dig, att analysera situationen och hitta nya vägar.

    Visst syns det mer när man äter VLCD om man gör ett litet avsteg. Men det är temorärt och som du nämner kommer detta även att hända när man är smal och då får man genast korrigera med mer motion eller några lättare dagar. Annars kommer det inte att funka.

    Så vad gör det om viktminskningen tar några extra dagar? Jag kan lova dig att det inte kommer att betyda något alls eftersom du kommer att vara smal resten av livet med din inställning och de lärdomar som du gör under denna viktminskningsresa. Det firar vi. Hurra!

    Nu skulle jag vilja fira lite själv. Imorse stod vågen på 79,9! En milstolpe, äntligen under 80./A

    SvaraRadera
  2. Tjoho! GRATTIS till en helt fantastisk milstolpe! Åh, vad härligt! All lycka till dig!

    Vad härligt att vi kan surfa på framgångsvågen tillsammans nu. Det känns mycket bättre idag, och jag tar åt mig dina kloka ord om att vi lär för livet. För vår smala framtid.

    SvaraRadera