FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

onsdag 9 juni 2010

Skippad vägning

Jag har fattat beslutet att skippa vägningen den här veckan. Med tanke på att jag har fått ett nollresultat två veckor i följd - och som påverkade motivationen mer än vad jag trodde - vågar jag inte riskera att bli besviken nu när jag äntligen är på banan igen. Det känns som ett klokt beslut, även om det känns lite tomt att inte veta exakt hur det står till med vikten - egentligen.

Eftersom jag fyller på och tömmer glykogendepåerna oftare än somliga byter strumpor, är vågen ändå rätt missvisande just nu. En betydligt säkrare indikation är hur kläderna sitter. De plagg som satt tight för ett par veckor sedan sitter mycket lösare idag. Därför hade ett vågresultat varit rätt intetsägande, för uppenbarligen krymper jag trots att vågen säger att jag står still i vikt.

6 kommentarer:

  1. Halloj M,
    Tror du gör rätt i att skippa vägningen, dock känner jag personligen att varje gång jag gör det lurar jag mig själv, menar att det blir lättare att blunda för sanningen då man "får" en vecka tillgodo att ev. göra felaktiga val.
    Om du väger dig och får noll resultat kan det bli att du 1) tappar motivation 2) får en ökad medvetenhet att strama åt kcal och "skärpa" dig?
    Jag vet att varje gång jag hoppar vägningen är för att jag är medveten om att jag "fuskat" och att jag inte vill se sanningen. Men, det gör också att jag kan unna mig lite mer än enl. plan då det är ytterligere en vecka till nästa vägning (Gud, vad jag tjatar ;-) )
    Jag har lovat mig själv att alltid väga mig oavsett - och bita i det sura äpplet.
    Men, Oh, my god vad jag förstår ditt resonemang.
    Vill passa på att säga:
    Jag tycker du har en så bra blogg, kloka ärliga kommenterer, så kul att följa din resa...
    Du är så duktig.
    KRam.

    SvaraRadera
  2. Hej M! Jag är imponerad av din uthållighet att inte väga dig - det hade jag aldrig klarat som du vet. Nu bara måste det ju bli minus nästa vecka. Och jag tycker att du kan glädja dig för minus redan nu, eftersom kläderna sitter lösare. Vi är så vågfixerade och för oss som lätt tappar motivationen och t o m kan tappa fokus pga av ett par siffror är det viktigt att hitta andra sätt att känna av hur det känns. Du vet ju vad som känns bäst för dig eftersom du bestämt dig...

    Jag har haft stiltje på vågen några dagar trots ren kur. I dag (hela dagen) hade jag en dipp utan dess like, med illamående, yrsel och jag var så hungrig att jag bestämde mig för att köpa några hekto räkor att äta när resten av familjen glufsade i sig tacos (ja du vet skolavslutning då får de välja mat). Väl i mataffären med alla dess frestelser (och min dippstatus) hittade jag franska ostar, kycklinglår, rödspätta - men inte några färska räkor. Då bestämde jag att det får vara. Ska jag äta gör jag det med stil nuförtiden. Så jag festade till på en flaska bubbel istället utan kalorier, dvs sodavatten och fick ny energi!

    "Om du sköter dig idag tar morgondagen hand om sig själv" har jag hört någonstans och det är så sant som det är sagt. /A

    SvaraRadera
  3. Vägen mot målet: Gud vad glad jag blir över ditt beröm! Tack så jättemycket! Klok vet jag inte om jag är alltid, men jag har åtminstone bestämt mig för att vara ärlig mot mig själv (och resten av cybervärlden, haha).

    Angående att hoppa över vägningen så är jag helt med i ditt resonemang, och du har helt rätt i att det är lätt att man kanske "passar på" när man har en vecka till godo. Oj, så många gånger jag har gjort på det sättet tidigare! Och nästan alltid ledde det till ett sämre resultat veckan därpå än det succéresultat man hade i åtanke när man bestämde sig för att skippa vägningen.

    Idag kände jag mig rätt stark och kände mig inte sådär superberoende av att veta siffrorna faktiskt. Även om det känns lite tomt att inte veta vad man har att deala med, så behöver jag nog _känna efter_ hur jag mår och känner mig, framförallt efter helgens svacka. Det är ju annars så lätt att man mår som resultatet visar, liksom. Å andra sidan kan det ju absolut bli så att ett litet plus eller ett nollresultat gör en extra motiverad!

    Tack återigen för fina ord och en intressant reflektion! Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  4. A: Duktiga, duktiga du!!! "Ska jag äta gör jag det med stil nuförtiden" var nog det härligaste jag har läst på mycket länge. Är så imponerad av att du avstod från "det näst bästa", trots att du hade haft en jobbig dag också. Hatten av för dig! Vilken kämpe du är!

    Ja, jag ser framför mig att jag äntligen får mitt minus nästa vecka, men det är daglig fokusering och positiva tankar som gäller. Vågar inte ropa hej än... Ska tänka på det sista du skrev om det känns motigt, "bara idag" - fast varje dag! :)

    SvaraRadera
  5. Jag förundras igen över hur lika vi "viktkämpare" tänker när det rör de gamla vanorna. Jag har också som du säger "Vägen mot målet", tänkt precis likadant de veckor jag skippat vägningen under tidigare viktminskningar. Man har köpt sig lite extra tid att fuska och _hinna_ rätta till det :-o

    Men M, jag tycker du gör HELT rätt som hoppar över det den här veckan. :-) Jag vet att det inte är gamla vanor som spökar, utan att du vet vad som är bäst för att hålla uppe motivationen. Jag är så glad att du delar med din ärligt med alla dina tankar, är härligt att vi är fler medkämpar på den här resan. Nästa vecka kommer du få ett minus, och ännu mer motivation på köpet :)

    SvaraRadera
  6. Visst är det intressant att ens beteende och viktminskningstankar, som man kanske trodde att man var ensam om, i själva verket delas av MÅNGA! Roligt att hitta gemensamma beröringspunkter och få lite nya infallsvinklar!

    Tack för stödet också! Längtar så himla mycket efter mitt minus, så motivationen är på topp! :) Och imorgon är det två veckor till midsomamrafton, Sunkiss! :D

    SvaraRadera