FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

fredag 18 juni 2010

Nyckeln till framgång

Jag har vid ett flertal tillfällen skrivit in mig hos Viktväktarna under de senaste åren. Deras koncept är enligt mig en av de bästa viktminskningsmetoderna på marknaden, framförallt tack vare veckomötena som fokuserar på den viktiga beteendeförändringen.

En annan fördel med VV är deras belöningssystem. För vart tredje kilo får man en liten guldstjärna, och när man har gått ner 10% av sin kroppsvikt får man en mycket åtråvärd nyckelring, som delas ut av konsulenten framför de applåderande VV-medlemmarna. Jag har fått nyckelringen vid ett tillfälle tidigare och det kändes fantastiskt att få en konkret belöning för det uppnådda delmålet.

Under 2009 skrev jag återigen in mig som medlem. Min strävan var att få uppleva den där känslan av framgång igen: att få hålla den silverfärgade, rätt fula nyckelringen - i en 10% lägre vikt. Eftersom jag redan hade uppnått delmålet en gång, kändes det dock inte lika åtråvärt. Därför höjde jag ribban ett snäpp och köpte istället en dyr, fin designer-nyckelring, som jag bestämde mig för att ge mig själv den dagen jag nådde BMI 25. Same same, but different.

Jag nådde aldrig vare sig 10%-målet eller BMI 25 den gången, och den fina nyckelringen har hängt i nyckelskåpet sedan dess. Men, idag tog jag ner den från kroken. Jag trädde på mina nycklar och blev alldeles blank i ögonen. Förra årets delmål är nu uppfyllt, och även om jag inte fick några rungande applåder här hemma i min hall var det en lycklig stund i mitt liv. Varje gång jag använder mina nycklar blir Mullberry-hjärtat en påminnelse om min framgång.

Nyckeln till framgång, helt enkelt.

3 kommentarer:

  1. Jag har aldrig kommit så långt som till nyckelringen än. Det är b la för att bevisa för mig själv att jag kan, att jag vill gå i mål med dem. Att äntligen klara det man utgett sig för SÅ MÅNGA gånger ;)
    Men vilken utomordentlig idé med din fina designernyckelring, och att du nu dessutom nått målet att du får använda den. Det blir en fin påminnelse varje gång du håller i nycklarna! Jag tror det är vägen till framgång, att ge sig själv sådana belöningar och små ting som påminner en om vad man uppnått. Jag blir lika glad varje gång jag läser dina inlägg :-) Kram

    SvaraRadera
  2. APPLÅDER!!!!!!!!!!! Du är fantastisk. Jag tror att du vet det själv och nu säger jag det igen: Du är fantastisk.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad glad jag blir! Tack!

    SvaraRadera