FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

måndag 18 april 2011

Motivation

På förekommen anledning är det dags att på riktigt ta tag i det som allting hänger på: motivationen. Ett ganska utslitet begrepp i viktminskningssammanhang, men ack så viktigt för att kunna nå hela vägen fram. De klassiska viktminskningsfrågorna (som jag en gång besvarade här) är det kanske dags att uppdatera. Omvärdera. Hitta fokuset på nytt.

Det är nämligen lite märkligt hur varje försök till viktminskning ser så olika ut. Åtminstone för mig. Framförallt när varje försök grundar sig i en vilja att bli smal. Och vill man så kan man. Har jag hört. Men så jäkla lätt är det ju faktiskt inte. För jag har alltid velat! Men inte alltid kunnat. Märkligt. Eller?

Jag tror att det handlar om en inre styrka som man helt enkelt måste plocka fram. Jag är helt över övertygad om att alla har en sådan, och när det är skarpt läge finns den där. Jag plockade fram den förra våren och lyckades gå ner nästan 16 kilo på några veckor. Skillnaden mellan den viktminskningsresan och andra är att då bestämde jag mig för att jag skulle lyckas. Jag visste att jag skulle göra det och jag trodde på mig själv varje dag, hela tiden. Målbilden var tydlig - och jag blev också normalviktig. (Kanske en aning hyckleri, eftersom jag inte lyckades hålla vikten särskilt länge, men min poäng går säkert fram).

Denna gång har jag försökt att hitta den där övermänskliga känslan igen. Och jag tror att jag har gjort det också. Jag ser mig själv lyckas, och det är en underbar känsla som motiverar mig starkt.

Samtidigt har jag också stunder då jag tvivlar, men då försöker jag tänka på vilka vinster en viktminskning för med sig. Och då försvinner tvivlet rätt snabbt.

Återkommer med vilka de är inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar