FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

torsdag 14 april 2011

Självinsikt

Visst känns det lite bitterljuvt att börja om igen. Jag menar, tanken var ju att jag skulle hålla min låga vikt som jag kämpade så mycket för att uppnå. Jag var normalviktig, och ändå tappade jag kontrollen och tillät mig att låta nästan samtliga kilon smyga sig på igen. Mina mer eller mindre lyckade försök till viktminskning i höstas har överskuggats av de senaste veckornas rejält osunda leverne. Vikten eskalerade kraftigt efter årsskiftet, och har tagit mig dit jag är idag.

Samtidigt känns det spännande och härligt att inleda en ny viktminskningsperiod. Faktiskt. Istället för att gräma mig över min nuvarande situation har jag bestämt mig för att tänka positivt och blicka framåt. Det är som det är, och det kan bara bli bättre!

Å andra sidan tänker jag inte lägga det senaste året bakom mig helt. Jag ser det senaste året som en lång, sammanhängande viktresa och det här är helt enkelt en fortsättning på den. Kanske behövde jag uppleva hur lätt jag går upp i vikt för att kunna gå ner och hålla vikten en gång för alla. Jag var väl medveten om att viktminskning är relativt lätt, men att det kritiska ligger i att ändra mina vanor och mitt ätbeteende. Och helt uppriktigt trodde jag att jag hade det efter förra sommaren...

Därför ska jag försöka att vara ännu mer ärlig mot mig själv. Jag har lärt mig mycket mer om mig själv under vintern än vad jag gjorde under mina succéveckor i fjol.

Självinsikt är därför vårens ledord.

2 kommentarer:

  1. Ojsan här händer det grejer! Kul att du hittar en väg som passar dig! Hoppas vi kan peppa varandra här på din blogg och kanske när vi nått målvikten också? Vad sägs om att redan nu bestämma att när vi nått målvikt informerar varandra om vikt och status säg en gång per vecka? Dvs fortsätta uppdateringar och kontakt. Då hinner det kanske inte bli så många kilon om man nu sladdar av vägen...
    Har kört CK i 5 dagar och är vrålsugen på mat. Men ska till konsulenten nu och köpa påsar för två veckor eftersom jag åker bort på påsklov i helgen (hoppas jag får lite pepp där).
    Vi kanske har samma konsulent för min har också gått över till Slanka. Hoppas att det finns fler smaker som jag gillar och inte bara chokladen... Heja oss! Kram A

    SvaraRadera
  2. Hej A!
    Vad roligt att du är kvar! Och så fantastiskt grym DU är som också har kört igång igen. Hoppas att du gillar Slanka, jag tycker själv att chokladen är godare än Cambridge, och de andra smakerna ska tydligen smaka bättre också. Jag kör dock på mitt säkra kort! :)

    Vilken bra idé att hålla kontakten efter målgång också. Jag hanterade inte det så värst bra, men jag har lärt mig att det är ett MÅSTE att aktivt jobba med vikten även när man känner sig nöjd. En viktig lärdom och kanske förhoppningsvis blir det här den sista resan någonsin! Känns bra än så länge iallafall.

    Vad mysigt med en påsksemester. Håller mina tummar för att det känns bra och att motivationen är stark. Vi grejar detta, A!

    Ja, vi kanske har samma konsulent? Jag går hos Anna vid Odenplan, och det är bara hon och Viktklubben-Lena som är Slanka-konsulenter i Sthlm för tillfället. Båda är dock superpeppande, så jag hoppas att du får några kloka ord med dig idag!

    Kram!

    SvaraRadera