FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

måndag 30 augusti 2010

Läkarundersökning

Jag är verkligen inte den som springer hos läkaren i tid och otid, utan det ska mycket till innan jag pallrar mig iväg på undersökningar. Därför förstår ni kanske hur dåligt jag har mått över att en stor mängd hårstrån släpper sitt fäste - precis hela tiden. Men nu har jag tagit tag i saken och genomgått en grundlig läkarundersökning av hjärta, lungor, lymfkörtlar och genom samtal om min livssituation.

Det vi kom fram till var att jag i princip är kärnfrisk. Det finns inga andra omständigheter som tyder på att jag skulle vara sjuk eller lida brist på något livsviktigt ämne. Jag är och har varit relativt pigg och har inte märkt av några andra symptom.

Min läkare berättade att kroppen reagerar rätt sent på förändringar, och att man därför bör gå tillbaka ett halvår i tiden och se om det fanns någon särskild händelse som utlöste stress eller depression. Och vad hittar vi då? Jo, en snabb viktminskning! Tydligen är det relativt vanligt att människor som genomgår en gastric bypass (och som av förklarliga skäl minskar oerhört mycket i vikt under kort tid) börjar tappa hår efter sex till tolv månader. Dock upphör det efter ett tag - och kommer tillbaka!

Läkarbesöket gjorde mig lugn, även om det naturligtvis är tråkigt att tappa så mycket hår. Jag inväntar svar på några blodprov för att se om det är något särskilt som jag ändå har brist på. Under tiden knaprar jag kosttillskott och äter allsidigt.

Så, om någon av er skulle uppleva något liknande finns det alltså ingen anledning till oro.

2 kommentarer:

  1. Hej M, nu har jag uppdaterat mig på dina inlägg! Det är så härligt att se att du är tillbaka både här på bloggen, men ännu viktigare mentalt peppad för den sista biten på resan. Jag vet att du kommer att klara det här, efter att jag följt dig sedan april. Du har sunda tankar och lyckas alltid vända varje motgång. Skönt att du gick till läkaren nu också och inte lät håravfallet bli till ytterligare grubblerier. Det låter ju faktiskt väldigt logiskt när läkaren förklarar det så, och så skönt att få ett kvitto på att du är KÄRNFRISK :-)

    Jag är också tillbaka nu efter en liten mental svacka, men perioden med ren kur har äntligen satt stopp för det och jag har blivit av med semesterbagaget och känner mig mer laddad än på länge.

    Stor kram!!

    SvaraRadera
  2. Åh, tack söta Sunkiss!
    Härligt att få sådan härlig pepp! Skönt att höra att du också är redo för en ordentlig nystart. Helt otroligt bra gjort att ha tagit dig tillbaka till årets lägsta-vikt.
    Nu tar vi oss ner till målvikten tillsammans! Tjoho!

    KRAM

    SvaraRadera