FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

torsdag 11 november 2010

Ups and downs

Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Eller, jo visst gick det bra. Men sedan gick det mindre bra. Och nu går det bättre igen.

Visst låter det rörigt? Det är i vilket fall en bra beskrivning på mina senaste dagar. Anledningen är att jag blev med frestad att ta en spontan utekväll i fredags, vilket jag inte kunde motstå. Även om det var sanslöst roligt, blev det också inkörsporten för motivationssvackan som följde. Sedan dess har jag kört lite sporadiskt. En dag ren kur här, en dag kombinerad kur där.

Igår blev det dock ren kur. Så även idag. Jag vet ju vad jag vill.

Min nystart har dock medfört två positiva saker: en lägre vikt på vågen (80,0 kg) och att jag nu kan använda mina jeans i storlek 40, vilket var mitt första (jeans)delmål.

Medgångar och motgångar alltså. Men mest medgångar!

4 kommentarer:

  1. Hej på dig! Grattis till din nya låga vikt och jag förstår att känslan att dra på sig ett par jeans i stl 40 måste varit underbar. Mums!

    För mig har det inte gått så bra. Utav min späkning blev det inte ett hekto ner vilket resulterade i att jag tappade fokus. Har funderat mycket på vad jag gör mot mig själv och gjorde ett par tester på nätet kring diabetes och hjärtinfarkt. Jag låg på stor risk till mkt stor risk på diabetes och på medelrisk på det andra. Inte kul, men en motivator. Så just nu ser det ut så här: 30 minuters motion per dag minskar riskerna betydligt, samt att ha ett BMI kring 22. Så vad snackar vi om? BMI 22 för mig är 67 kg precis som mitt önskemål var i april när vi började. Så av medicinska skäl har jag en blåslampa i ändan och det borde ju räcka??
    Jag äter nu mat och får se om jag går igång med CK på söndag igen efter en utekväll på lördag.

    Kan rekomendera en bok jag precis läst: "Hjärnkoll på vikten". Mkt intressant och tar upp varför vi inte kan hålla oss på banan...

    Stort lycka till och vi kör vidare mot nyår!/A

    SvaraRadera
  2. Hej! Hurra för storlek 40, man måste fira varje framsteg :-) Jag känner så väl igen mig i det du beskriver ovan, det är så lätt att hamna i en motivationssvacka, men med din erfarenhet i bagaget känner du ju tydligare av det och risken att "fastna" där är mindre. Jag skulle aldrig fixa en utekväll under ren kur, speciellt inte i början av kuren...det är en stor frestelse och se det absolut inte som ett nederlag. För varje steg kommer du en bit närmare mål. Jag ser dig i din nyårsklänning, och det ser fantastiskt ut! SKÅL!
    När du börjar äta vanlig mat kan jag verkligen rekommendera min frukostshake, jag känner mig helt frälst och kan längta till den på morgonen. Jag står mig också hela tiden fram till lunch, vilket är ett under eftersom jag dricker den vid sex på morgonen!

    Mot nya mål, och mot målvikten! Nu grejar vi detta en gång för alla :-)

    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Kära A!
    Eller hur, vad snackar vi om? Även om det var ett långt ifrån uppmuntrande test så var det en rejäl väckarklocka. Livet är alldeles för kort för att gå omkring och må dåligt över sin vikt och dessutom ligga i riskzonen för sjukdomar som man relativt lätt skulle kunna undvika. 30 min motion om dagen låter både härligt och motiverande, plus att träningen gör att att man undviker de där onödiga kalorierna som en stillasittande/soffliggande vardag ofta innebär. En morgonpromenad, en rask lunchpromenad eller ett träningspass på kvällen är inte så värst svårt att få till, visst?! Jag är på din linje och jag tycker att vi följs åt och genomför en rejäl förändring nu! Det är fortfarande 2010 och jag vägrar att återge ge ett ångestfyllt nyårslöfte och "börja om" den 1 januari.

    Hoppas att det blev en bra vecka och några pulverdagar. Önskar dig en riktigt bra helg, så hörs vi snart igen!

    SvaraRadera
  4. Åh Sunkiss, tack för pepp! Vi får se till att skåla för varandra här på bloggarna på nyårsafton, för det här har varit ett förändringens år för oss båda!

    Jag tänker haka på dig nu och börja reflektera igen över mina matvanor och få in mer träning i vardagen. Nu är min sista kartong tömd och det kändes faktiskt lite skönt, eftersom det då faktiskt är dags att köra PÅ RIKTIGT!

    Bra tips med frukostshaken, låter godare än mina kakaopåsar, haha!

    Ha en riktigt bra helg! Nästa söndag är det första advent och då är vi lite plattare om magen, visst!?

    Kram!

    SvaraRadera