FRÅN ÖVERVIKT TILL DRÖMVIKT
MED CAMBRIDGEKUREN
:

söndag 11 juli 2010

Enkel matematik

Det är tydligen inte bara viktminskningen som går på sparlåga för tillfället, även bloggandet har kommit in i något slags semesterlunk. Därmed inte sagt att tankeverksamheten har checkat ut helt; jag reflekterar ständigt över mitt beteende även om det inte kommer på pränt.

Jag har faktiskt klurat ut en liten formel. Enkel, logisk matematik som jag ska ha i bakhuvudet semestern ut. Denna icke-världsomvälvande - men ändå ögonöppnande - ekvation ska hjälpa mig igenom sommarens alla frestelser och spontana tillställningar:

F/C = M

Så här i semestertider ska man inte anstränga hjärnan i onödan, så förkortningarna är inte speciellt komplicerade, utan betyder följande:

F = Antalet festdagar
C = Antalet Cambridgedagar
M = Jag

Med andra ord handlar det om kvoten av antalet fest- och unnardagar delat med antalet lågkaloridagar. Om festdagarna är fler än Cambridgedagarna går jag upp i vikt, men är de färre går jag ner - eller står still. Enkel matematik, även om herr Einstein troligtvis skulle ha haft ett par invändningar mot själva formeln...

I vilket fall är det så här min semesterstrategi ser ut fortsättningsvis. Jag har insett att det är oerhört svårt att kombinera semesterfirande med ren kur. Men jag ska inte släppa alla hämningar utan ersätta så många mål som möjligt med Cambridgepulver och njuta av god mat och dryck när tillfälle ges. Som kombinerad kur, men ändå inte.

Sedan jag kom hem från min minisemster har jag druckit shakes förutom igår kväll, då jag avnjöt en fantastisk skärgårdsmiddag och ett par glas rosé. Idag återgick jag till mitt kära pulver, vilket jag kommer att fortsätta med tills nästa speciella tillfälle dyker upp. Och jag ska hålla räkningen så att dessa speciella tillfällen inte blir alltför många!

1 kommentar:

  1. Vilken härlig läsning, en formel! Som jag faktiskt tror är ett vinnande koncept, och en bra bild att hålla i huvudet under sommardagarna. Det känns som semestern är en enda lång rad av olika njutningar och frestelser. Alla släpper allt och pratar om att unna sig, känner att det är lätt att dras med och glömma bort att de inte har samma mål och övervikt som jag har. ;-)

    SvaraRadera